Sanaston kehitys on tavanomaista, kun
Ymmärtää sanoja ja monimerkityksisiä ilmauksia helposti.
Oppii lukemaan helposti. Ymmärtää lukemansa.
Vieraiden kielten sanaston oppiminen on helppoa
Lapsi oppii noin 3000-5000 sanaa / vuosi eli 10-13 sanaa joka päivä
Seuraa tai tue sanaston kehitystå, kun
Ymmärtää heikosti sanojen merkityksiä sekä ilmauksia, joilla on monta merkitystä.
Luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia heikon sanaston hallinnan vuoksi.
Ainekirjoitus on niukkaa sanaston käytöltään, ja reaaliaineiden tekstien ymmärtämisessä on pulmia
Vieraskielinen sanasto on niukkaa.
Sanaston hallinta on selvästi heikompaa kuin ikätovereilla.
Toimenpiteet
Jos oppimisessa on ongelmia, lapsi voi saada tehostettua tukea eli osa-aikaista erityisopetusta tai erityistä tukea, jolloin hän osallistuu pienryhmäopetukseen äidinkielessä ja/tai reaaliaineissa. Erityisessä tuessa osa aineista opetetaan henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOJKS) mukaan.
Jos vieraiden kielten oppiminen on työlästä, lapsi opiskelee henkilökohtaisen oppimissuunnitelman (HOJKS) mukaan. Opeteltavien kielten määrää pienennetään.
Lapsi voi saada kouluiässä puheterapiaa tai neuropsykologista kuntoutusta kielellisten vaikeuksien ja oppimisvaikeuksien takia.
Lähteet
Lyytinen, P (2014) Kielenkehityksen varhaisvaiheet. Teoksessa T. Siiskonen, T. Aro, T. Ahonen & R. Ketonen (toim.), Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa (s. 51-71). 2. painos. Juva: PS-kustannus.
Kirjoja lukenut teini osaa jopa 70 000 sanaa – Nuori, joka ei lue, 15 000 sanaa.Saatavilla 3.3.2016 osoitteessa: nettilinkki: http://yle.fi/uutiset/3-8711651
NIppold, M.A. (1992). The normal and disordered word finding in children and adolescents.TOpics in Language Disorders, 13(1), 1-14.
Nettelbladt, U. (2007). Lexikal utveckling. I U. Nettelbladt & E-K. Salameh (red.), Språkutveckling och språkstörning hos barn (199–230). Polen: Studentlitteratur.