Sivuston kaikki toiminnallisuudet ei toimi ilman JavaScriptiä. Parhaimman käyttökokemuksen saavuttamiseksi salli JavaScriptin suoritus tai päivitä selaimesi.

Vinkkejä vanhemmille lukemisen opetteluvaiheeseen

Vanhempien rooli lukemisen oppimisessa

Vanhempien päätehtävä on luoda otolliset olosuhteet sille, että lapsi kiinnostuu lukemisesta. Se onnistuu lukemalla lapsille jo varhain, niin että lapsi voi mm. havaita miten mielenkiintoisen maailman kirjoitettu kieli tarjoaa. Vanhemman on aihetta kaikin keinoin osoittaa lapselle, miten arvokas asia lukutaidon hankkiminen on lapsen mennessä kouluun. Jos lapsi kohtaa vaikeuksia on hyvä avata (www.lukimat.fi osoitteesta) lapselle Ekapeli apuun.

Tärkeintä on pyrkiä etenemään niin, että lapsi ei saa pienintäkään aihetta alkaa vältellä harjoittelua. Siksi kertajakson kesto on pidettävä lyhyenä, kun tuon ikäisen lapsen riittävä tarkkaavaisuus kestää n. 10 minuuttia.

Sitä pitempi kertaharjoittelu lisää kyllästymisen todennäköisyyttä. Näitä lyhyitä jaksoja on hyvän tuloksen varmistamiseksi hyvä olla useampia päivässä. Lukutaidon harjoittamiseen liittyvän välttämiskäyttäytymisen alkaminen on pahinta mitä asiassa voi tapahtua. Tärkeintä on varjella lapsen lukuinnon syntymistä.

Vinkkejä vanhemmille

Tärkeä vinkki kaikille vanhemmille on lukuinnon synnyttäminen lapselle pienestä pitäen hänelle lukemalla. Näin hän oppii hahmottamaan kirjoitetun kielen sisältämän aarreaitan.

Lukuinto syntyy helposti kun lapselle tarjotaan luettavaa, jota hän ei voi jättää lukematta koskapa sen sisällön on niin kiinnostavaa, että se voittaa kaikki muut houkutukset. Mikään ei ole liikaa varjeltaessa lukuinnon syntyä, koska se takaa toiminnallisen lukutaidon kehittymisen. Lapsen on luettava mittava määrä sivuja ennen kuin siihen päästään.

Hyvä lukutaito on lapsen tulevaisuuden kannalta ehkä tärkein yksittäinen osaamisen ja kyvykkyyden laji johtamaan hyvään toimeentuloon tulevassa elämässä. Huomataan, että ilman riittävää lukuharrastusta voi luetun ymmärtäminen pitemmän päälle jäädä vajaaksi.

Näin joudutaan toteamaan tapahtuneen jopa sadoille tuhansille suomalaisaikuisille. Siltä varjeltumista on jokaisen aikuisen hyvä syytä pitää mielessään lastaan lukemaan motivoidessaan.

Kaikille lukemaan opetteluvaiheessa olevien lasten kanssa tekemisissä oleville, vanhemmille ja opettajille, suosittelen www.lukimat.fi sivuilta löytyvään lukemista koskevaan tietoon perehtymistä etenkin, jos on pienintäkään epäilyä siitä että lapsi saattaa kohdata vaikeuksia. On kaksi yksinkertaista keinoa tietää onko tuota riskiä olemassa.

  1. onko suvussa esiintynyt lukivaikeuksia, jos on niin on aihetta kiinnittää huomiota toiseen keinoon tunnistaa riski.
  2. onko lapsen helppo tallentaa mieleensä kirjainten nimiä?

Jos lapsi ilman erityista drillaamista ikäänkuin luonnostaan on saanut mieleensä kouluun mennessään lähes kaikkien kirjainten nimet, huoleen ei ole aihetta. Lapsi tulee oppimaan peruslukutaidon ensimmäisen lukukauden aikana. Jos tuosta tavoitteesta jäädään selvästi jälkeen, on aihetta kannustaa lapsi käyttämään Ekapeliä koulun alkupäivinä kunnes hän kertoo että opettajan on oppimmiseen tyytyväinen. Toki peliä voi jatkaa käyttämään, jolloin koulun opit lukemisesta menevät varmimmin perille. Ja lapsen kiinnostus lukemaan saadaan ehkä kohenemaan varhaisesta lähtien, jos hän pelaa Ekapelin sujuvuusharjoitteluversiota heti kun siihen kykenee.

Sen avulla pääsee varhain nauttimaan kirjoitetun maailman aarreaitasta.

Takaisin ylös